گزارشی از برگزاری مراسم گرامیداشت استاد فقید زنده‌یاد دکتر «مضطرزاده»

 | تاریخ ارسال: 1403/2/10 | 

مراسم گرامیداشت  استاد فقید زنده‌یاد دکتر «فتح اله مضطرزاده» با حضور دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشکده مهندسی پزشکی، خانواده مرحوم و چهره های شاخص علمی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر مضطرزاده استاد پیشکسوت این دانشگاه به تشریح چند محور از خدمات ایشان اشاره و تاکید کرد: ایشان از زمانی که برای ادامه تحصیل به کشور آلمان رفتند و در سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ دکتری خود را در این کشور اخذ کرده و به کشور باز گشتند، هر جایی که نظام صلاح می دید که خدمات ایشان باید عرضه شود، حضور می یافت و بی دریغ خدمات علمی خود را به نظام علمی کشور تقدیم می کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: مرحوم دکتر مضطرزاده در سال های ۵۸ و ۵۹ در سمت ریاست دانشگاه گیلان، معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی در سال های ۶۰، معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در همان دوران و رییس پژوهشگاه مواد و انرژی در سال های ۶۳ تا ۸۵ ، مشاور وزیر علوم، رییس کمسیون صنعت شورای پژوهش های علمی کشور، معاون وزیر علوم، رییس سازمان پژوهش های علمی صنعتی، رییس گروه برنامه ریزی مهندسی پزشکی در شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، پژوهشگر برتر کشور در سال های ۷۰، استاد نمونه کشور در همان سال، چهره ماندگار کشور در سال ۸۲، دارنده نشان دولتی پژوهش در سال ۷۵، رییس انجمن مهندسی شیمی، سردبیر نشریه صنعت و دانشگاه، عضو هیات تحریریه مجلات فرهنگستان و... به ارائه خدمات علمی پرداختند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: مرحوم مضطرزاده در مراکز علمی مختلف خدمات زیادی انجام داده است و ایشان هر جا که نیاز بوده ورود کرده و منشا خیر برکت شدند. این مرحوم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم در دانشکده های مهندسی شیمی، مواد و مهندسی پزشکی خدمات علمی زیادی ارائه کردند.
دکتر رهایی خاطر نشان کرد: استاد عزیز ما ظرفیت های علمی خود را برای ارائه خدمات علمی بکار گرفت. در کنار این موضوعات در زمینه های علمی در ارتباط با تولید یک سری محصولات علمی مثل کامپوزیت ها، رنگ، مهندسی بافت، نانو موادها و غیره آثار باارزشی را برای جامعه علمی کشور ارائه کردند. باید تلاش کنیم یاد و خاطر ایشان در مجامع علمی از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر زنده باشد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نام گذاری برای مرحوم مضطرزاده  در یکی از سالن های دانشگاه خبر داد و گفت: باید یاد این استاد پیشکسوت در صحنه های علمی ماندگار باشد چرا که ایشان یک الگوی کم نظیر از تلاش گری، کوشش، تولید فکر و ایده برای حل مشکلات صنعت کشور در بخش خاص خود و همینطور ارائه خدمت به دانشجویان و دانش پژوهان که علاقمند به ارائه خدمات علمی در بخش های کشور بودند، محسوب می شوند.

 
رییس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
ویژگی های شاخص استادی مرحوم «مضطرزاده» موجب محبوبیت او شد

رییس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ویژگی های شاخص استادی مرحوم مضطرزاده موجب محبوبیت او شد، گفت: . به تصور من در حوزه فعالیت های استادی ویژگی های دکتر مضطرزاده کمتر عنوان شده است در حالیکه همین ویژگی های شاخص موجب محبوبیت آن مرحوم شد.
دکتراکبر کارخانه در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر مضطرزاده استاد پیشکسوت این دانشگاه تاکید کرد: واقعیت این است فوت ایشان زمانی بود که فرصت نشد هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسمی صورت بگیرد. بر این اساس ما برای خود واجب دانستیم مراسمی را برگزار کنیم تا بتوانیم گوشه کوچکی از زحماتی که برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام داده بودند را ادا کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد:  مطالب زیادی می شود در حوزه های علمی و اجرایی دکتر مضطرزاده عنوان کرد. به تصور من در حوزه فعالیت های استادی ویژگی های دکتر مضطرزاده کمترعنوان شده است و بیشتر به فعالیت های اجرایی این استاد مرحوم می پردازند.
رییس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: من یک درس بیشتر با این مرحوم دکترمضطرزاده نداشتم اما آشنایی من با این استاد به ۲۰ سال پیش برمی گردد. در واقع این استاد بزرگ ویژگی های خاصی داشتند که ما را مجذوب خود می کردند.
وی تاکید کرد: روحیه شاد، گشاده رویی، نترسیدن از سختی و مشکلات، مدیریت بحران، فرارنکردن از مشکلات، امید به آینده، دادن روحیه به دانشجویان و غیره از جمله ویژگی های بارز مرحوم مضطرزاده بود. به طوریکه در عین کلان نگری به جزییات دقت زیادی می کردند.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان اظهار کرد: مرحوم مضطرزاده به اطرافیان و دانشجویان خود توجه داشتند تا احساس خود را برای آنها بیان کنند. در واقع برای آنها  نقش پدری ایفا می کردند و این ویژگی استادی ایشان در کنار فعالیت های اجرایی موجب محبویت او در دانشگاه شد.

 
رییس سابق سازمان انرژی اتمی کشور؛
ما به الگوهای متعددی همچون زنده یاد «مضطرزاده» در جامعه نیاز داریم

رییس سابق سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه ما به الگوهای متعددی در جامعه نیاز داریم، گفت: مرحوم مضطرزاده کسی بود که علم و دین را توامان با یکدیگر داشتند و ایشان هم صاحب علم بود و هم صاحب اخلاق.
دکترعلی اکبر صالحی در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر مضطرزاده استاد پیشکسوت این دانشگاه تاکید کرد: دلم نمی خواهد در مجلسی شرکت کنم که فراق دوست و عزیزی را احساس می کنم. بنده از ابتدای پیروزی انقلاب توفیق آشنایی با این مرحوم را داشتم، ایشان در جامعه اسلامی استادان دانشگاه و بعد در وزارت علوم فعالیت‌های زیادی داشتند.
وی در ادامه با تاکید براینکه ما به الگوهای متعددی در جامعه نیاز داریم، تصریح کرد: مرحوم مضطرزاده کسی بود که علم و دین را توامان با یکدیگر داشتند. ما بر اساس اعتقاداتمان اگر بخواهیم در یک جامعه دین باور و اخلاق باور اوج بگیریم باید مسلح به علم و اخلاقیات باشیم. کلمه دین به مفهوم نظام زندگی است که ما در بستر خداباوری حرکت می کنیم ایشان هم صاحب علم بود و هم صاحب اخلاق.
رییس سابق سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: با شناختی که از دکتر مضطرزاده دارم و با توجه به خدماتی که از ایشان ذکر شد جایگاه بالایی در آن دنیا دارند، چون طیب بود و خدمت ارائه می دادند. بر این اساس در فرهنگستان علوم فراغ ایشان واقعا سخت است.
صالحی همچنین به فضیلت علم از منظر قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند کسانی را که ایمان آوردند را بالا می برد. اما در هر مکتبی علما جایگاه بالایی دارند حضرت علی(ع) می فرمایند: هر کسی احترام به عالم گذاشت احترام به خدا گذاشت. یا اینکه از کسی که طلب علم کردید در برابرش تواضع بخرج بدهید.
صالحی به بیان مشکلات حوزه علم اشاره کرد و گفت: ما پدیده ای به نام مهاجرت نخبگان داریم که باید فکری برای این امر داشته باشیم و حقوقی که برای اعضای هیات علمی در اوایل جذب پرداخت می شود بسیار ناکافی است.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف عدم استفاده از علوم پایه را از دیگر مشکل کشور دانست و اظهار کرد: اینکه همه مایل هستند در رشته های پزشکی و مهندسی تحصیل کنند یک مشکل بزرگ محسوب می شود که باید در این زمینه سیاست گذاری درستی صورت بگیرد.

مطالب مشابه