معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد: کاهش میزان مالیات پرداختی اعضای هیات علمی در سال جدید

 | تاریخ ارسال: 1403/1/21 | 

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر از کاهش میزان مالیات پرداختی اعضای هیات علمی در سال جدید خبر داد و گفت: امسال به طور متوسط اعضای هیات علمی جوان ۶ و اعضای هیات علمی پیشکسوت و دارای پایه‌های حقوقی بالا حدود ۸ درصد مالیات پرداخت خواهند کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر میلاد رضائی در دیدار نوروزی با کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه به قانون بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه‌ی امسال، حقوق اعضای هیات علمی و قضات از نظر مالیات، مستثنی شده و از ماده ۸۵ و ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۹۶ تبعیت می‌کند. بر این اساس پرداخت مالیات پلکانی برای اعضای هیات علمی به نحوی دیگر خواهد شد. به عنوان مثال اگر حکم ناخالص حقوقی یک عضو هیات علمی ۳۰ میلیون تومان باشد، ۱۲ میلیون تومان آن معاف از مالیات می‌شود و صرفاً ۱۰ درصد از ۱۸ میلیون تومان باقی‌مانده شامل مالیات مستقیم خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون جدید به طور متوسط اعضای هیات علمی جوان ۶ درصد و اعضای هیات علمی پیشکسوت و دارای پایه های حقوقی بالا حدود ۸ درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص میزان مالیات پرداختی قراردادهای صنعتی دانشگاه نیز خاطر نشان کرد: در ذیل بخش ۲ از بند ث تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به صراحت آمده است که مالیات قراردادهای پژوهشی نیز از تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم الحاقی سال ۹۶ که میزان آن ۵ درصد است، تبعیت خواهد کرد. مالیات حق التدریسی‌ها نیز بر اساس  ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم به میزان ۱۰ درصد می‌باشد.
رضائی همچنین تاکید کرد: میزان مالیات گرنت اعضای هیات علمی نیز که سال گذشته تقریباً ۳۰ درصد پرداخت شده است، امسال از تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم که حدود ۵ درصد است، تبعیت خواهد کرد.
وی میزان تخصیص بودجه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سال ۱۴۰۲ نیز اظهار کرد: تخصیص‌های سازمان برنامه و بودجه امسال بسیار انرژی‌بر و زمان‌بر بود، اما خوشبختانه با پیگیری فراوان همکاران دانشگاهی، تمامی بودجه سال گذشته تا اول فروردین بالغ بر ۱۰۰ درصد دریافت شد.
به گفته رضائی، هنوز جزئیات جداول بودجه سال ۱۴۰۳ تصویب نشده است، لکن با پیگیری‌های مداومی که انجام شده به نظر می‌رسد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقایسه با سایر دانشگاه‌های سطح یک، وضعیت بودجه‌ای قابل قبولی داشته باشد؛ چرا که بودجه‌ی امسال به صورت انقباضی بسته شده و اکثر دانشگاه‌ها متوسط ۲۳ درصد افزایش بودجه داشته‌اند.
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی که مورد تاکید فراوان وزیر عتف بوده است نیز گفت: به امید خدا با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پایه‌ی تشویقی اساتید تا پایان اردیبهشت ماه در احکام کارگزینی اعمال خواهد شد. رضائی همچنین ازافزایش حق عائله‌مندی و حق اولاد  برای کلیه‌ی کارکنان اعم از اعضای هیات علمی و اعضای غیرهیات علمی در تصویب‌نامه‌ی هیات وزیران در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: همکارانی که دارای سه فرزند یا بیشتر باشند علاوه بر افزایش حق عائله‌مندی مصوّب در بودجه، برای فرزند سوم به بعد، افزایشی مضاعف خواهند داشت.
وی همچنین از پرداخت گرنت تمامی اعضای هیات علمی متقاضی دانشگاه در سال گذشته خبر داد و ادامه داد: سال گذشته برای هر عضو هیات علمی و دانشجویان تحت راهنمایی ایشان که درخواست گرنت داشتند، پرداخت انجام شد و حق التدریس همکاران دانشجو که تدریس‌یار بوده یا دروس عملی را ارائه کرده‌اند، در بهمن سال قبل به صورت معاف از مالیات پرداخت شده است. این مورد برای اعضای هیات علمی نیز ان‌شاءالله تا پایان فروردین ماه محاسبه و برای پرداخت اقدام خواهد شد.
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی امیرکبیر از افزایش ثابت ۲۰ درصدی حقوق همکاران دانشگاهی خبر داد و گفت: افزایش حق اولاد و حق عائله‌مندی متمایز از آن ۲۰ درصد خواهد بود و تلاش بنده و همکارانم بر این مبنا است که از فروردین ماه این افزایش حقوق در فیش‌های حقوقی اعمال شود. همچنین برای اعضای غیرهیات علمی در سال جدید بر اساس مصوبه‌ی هیات امنا، فوق العاده‌ی سختی کار بر مبنای تعداد همکاران بازنشسته سال قبل برقرار خواهد شد. به این صورت که اگر در یک واحد، همکارانی بازنشست شده یا از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند، برای همکارانی که امور محوله‌ی این عزیزان را انجام خواهند داد، فوق العاده‌ی سختی کار تا سقف میزان تعیین شده توسط هیات امنا می‌تواند برقرار شود. این موضوع در دستور کار هیات اجرایی قرار گرفته است و به امید خدا در بهار سال جاری شروع خواهد شد.